Pagina's

dinsdag 11 december 2012

Leven van een euro per dag - Kath Kelly


foto: bol.com

Dit boek kwam ik tegen in de boekenwinkel, ik verwachtte een boek vol met besparingstips. Handig dacht ik , kan ik goed gebruiken. Dat dit boekje van 5 euro per direct niet in een budget van één euro per dag past, maakte mij niet uit. Dit boek moest ik hebben. Thuis raakte ik het de eerste weken niet aan, maar spendeerde ik er juist op los. Een nieuwe broek, dvd’s, sinterklaascadeautjes, diners buiten de deur, lunches bij Doppio en koffietjes bij Starbucks. Van dit alles had ik zeker genoten en het was iedere cent waard, maar ik bedacht me dat het ook heel goed anders had gekund. Zonder al die uitgaven had ik ook een erg leuke tijd kunnen hebben en wat bespaartips zijn altijd handig.
Zo begon ik met het lezen van dit boek, wat geschreven is in romanvorm, achterin staat wel een hele lijst met bespaartips. Het is een ontzettend leuk boekje,  wat je makkelijk meeneemt en makkelijk leest. Het is het waargebeurde levensverhaal van Kath herself, docente Engels, die besluit een jaar lang van 1 euro per dag te leven. In dat jaar bezoekt ze veel gratis lezingen met na af loop gratis drankjes en hapjes, ze lift naar Frankrijk ( ze woont in Bristol, UK) , wordt verliefd en jawel, het lukt haar inderdaad om een jaar lang van één euro per dag rond te komen.
Ik vond het een erg inspirerend boek, wat leuk is om te lezen en tegelijkertijd laat zien hoe onze consumptiemaatschappij in elkaar steekt. Voor mijzelf helaas niet overtuigend genoeg om van een euro per dag rond te komen. Wanneer je er een nul achter zet, zou ik het misschien wel proberen. Om te kijken of het me lukt, tegen beter weten in.