Pagina's

vrijdag 7 september 2012

zomerkriebels



Mijn lichaam draagt verscheidene kledingstukken; een bikini, jurkje en slippers aan mijn voetjes. Alsof ze na een zomer deel van mij zijn. De geur van de zee kan ik met vlagen wind ruiken, het zout op mijn lippen proeven. Mijn bed is een zandbak. Zeemeeuwen cirkelen rond en laten hun vertrouwde kraai horen. S’nachts luister ik naar het ruizen van de wind. Hoe het langs huizen en palmbomen gaat en de bladeren laat veren op de wind.

Dat was Portugal, vorige week kwam ik terug van twee weken zon, zee en strand. Ik weet niet of een vakantie in een toeristisch oord als Albufeira en twee weken lang op dezelfde plek voor mij is weggelegd. Maar tegen zon, zee en strand zeg je natuurlijk niet nee. Ik at veel verse vis, kip piri- piri en ijsjes. We hadden een heerlijk appartement, bezochten een waterglijbanen park en het Spaanse Sevilla. Ik verbrande de eerste dag op het strand direct hevig, om daarna te vervellen en een diep bruine kleur te krijgen. Ik las een heel fijn boek en een ander heel spannend boek. ( zoet verlangen & geluid van de nacht) We gingen dolfijnen kijken bij zoomarine en verkenden voor 3 dagen Lissabon. Ik heb de befaamde custard taartjes geproefd en ben met een catamaran op zee geweest. Het meest bijzondere was toch wel met een klein bootje, geschikt voor ca 10 personen langs grotten varen en later ver op zee met dit zelfde bootje een walvis van dichtbij spotten. Deze walvis zwom tien minuten lang onder onze en om onze boot heen, fabelachtig!

Na 7 uur vertraging met het vliegtuig lande ik veilig op Nederlandse bodem en ging ik ongemerkt op in de drukte. Ik werkte mijn eerste dagen bij een te leuk sieradenwinkeltje en ging diezelfde week al weer naar school voor mijn eerste college. Afgelopen week ging mijn eerste stageweek in, als derde jaars  student is nu mijn stagejaar aangebroken, wat betekend dat ik s’avonds uitgeteld in mijn bed lig, maar wel met een erg voldaan gevoel. Ik krijg met de dag meer ritme in mijn leven en donderdag werd ik voor het eerst voor mijn wekker van 7.15 uur wakker. Verder geniet ik ontzettend van mijn vrije avonduurtjes en nu nog vrije vrijdag. Eten met vriendinnetjes, bijkletsen niet te vergeten. ( onder het genot van en goed glas wijn)

Iedereen komt langzaamaan terug van vakantie. Amy kwam gisteren terug van een reis door Indonesiƫ en Thailand, met eetstokjes en een scala aan verse kruiden, voor inspiratie en meer gezellige diners.
Zoals ik van vakanties en reizen kan genieten, zo kan ik ook genieten van thuiskomen. Weer slapen in je eigen bed, boodschappen doen in je vertrouwde supermarkt, fietsen door de stad, stapels met post, mijn verstuurde vakantiekaartje aan mezelf,  horen dat je gemist bent en natuurlijk lekker op de bank onder een dekentje een aflevering van Sex and the city kijken. 

'pastel de nata' hmmmmm