Pagina's

vrijdag 10 augustus 2012

Tapasavond en oude liefdesverhalen




De drie dagen die ik in Groningen ben, voordat ik richting Portugal ga zijn alweer bijna om. Het lijkt wel alsof de zomer nog nooit zo snel voorbij is gegaan, want wanneer ik terug kom van twee weken Portugal beginnen mijn colleges al weer. Afgelopen dagen waren genieten. Woensdag had ik in een eet- afspraak met Nathalie en haar vriend. Eerst deden we uitgebreid boodschappen en zelfs daar kon ik van genieten, bij het zien van alle Hollandse producten. Nathalie haar vriend dekte de tafel, stak de kaarsjes aan en schonk een wijntje in, terwijl wij in de keuken allerlei tapas gerechtjes klaar maakten. Vier uur later zaten we nog steeds bom vol, maar wat een gezellig avond. Bijkletsen op het balkon, vakantiefoto’s bekijken en een gigantische afwas.

Donderdag haalde ik Emma van het station af en even later stuitten we op een antiek winkeltje. Voor de winkel staat een groot rek met oude ansichtkaarten. Ik houd van oude zwart- wit foto’s en kaartjes en we gaan dan ook alle rijtjes langs. Emma ontdekt dat de kaartjes al geschreven zijn. Er zitten veel vakantiegroeten en beterschapwensen tussen. Maar wij starten de zoektocht naar een oud liefdesverhaal. Er zijn verhalen in het Duits en in het Frans en mijn handen voel de kartelrandje van de kaarten. De Duitse kaartjes beginnen bijna allemaal met ‘ Meine Lieben’, dit zijn waarschijnlijk de liefdesverhalen, maar ik zal en moet een Nederlandse vinden.  Even later vind ik een kaartje uit Engeland die dateert van 22 augustus 1958, misschien is dit wel zo’n verhaal. Na mijn vakantie moet ik gewoon terug om te kijken of er meer liefdesverhalen tussen zitten. Maar voor nu geeft dit eerst genoeg denk en droomstof, hmm.