Pagina's

woensdag 19 september 2012

De smaak van mijn herinnering


Vorige week stond ik in de boekenwinkel en ik was ervan overtuigd dat ik of een kookboek van Rachel Khoo zou kopen of het nieuwste kookboek van José Piazzaro. Ik heb al meerdere malen door het boek van Rachel gebladerd en dan raak ik steeds opnieuw betoverd door de prachtige Franse foto´s. Dat ik niet stapelgek ben op de Franse keuken maakt op zo´n moment niet uit en ik houd mezelf dat wijselijk voor om de Franse keuken te leren eten. Net zoals ik rode wijn en koffie heb moeten leren drinken.  De Spaanse keuken is daarin tegen wel favoriet en het kookboek Spaanse smaken bevat ook prachtige foto´s.
 Naast het boek van Rachel vond ik het boek: ‘De smaak van mijn herinnering’, voorkant, achterkant en boekenrug voorzien van vrolijke kleuren en foto’s. Het boek telt 400 bladzijdes, ik houd van dikke boeken, ik vind dat chique. Toen ik in de inhoudsopgave keek was ik verkocht; een boek vol recepten uit Italië, Griekenland, Finland, Zuid-Afrika, van Cyprus en een hoofdstuk met recepten uit de koffer, ofwel wereldgerechten.

Deze samenstelling van de verschillende keukens komt voort uit de( familie)geschiedenis van Tessa Kiros, de maker van dit prachtige boek. Haar moeder is namelijk Fins, haar vader Grieks- Cypriotisch en ze is in Londen geboren. Later verhuisde het gezin naar Zuid-Afrika. Ze heeft gekookt in Londen, Sydney, Athene en Mexico en leerde haar man kennen in Italië, waar ze nu woont. Het boek staat niet alleen vol heerlijke recepten, maar ook familieverhalen en familiefoto’s. Het is een fijn boek om eens lekker door te bladeren op de bank.

Voor mij is dit boek de perfectie combinatie in 400 bladzijdes. Er staan gerechten in die nieuw en onbekend zijn en flink wat bereidingstijd nodig hebben ( denk aan Griekse stoofpotjes), maar ook pizza recepten, risotto, pasta recepten, uit iedere keuken minstens een paar brood recepten, salades en toetjes.  En heel opvallend iedere keuken heeft een eigen manier om aardappeltjes klaar te maken, ingesneden, frituren, bakken, speciale kruiden en andere toevoegingen.

 Een kookboek waar ik iedere dag uit zou kunnen koken, ongeacht of ik in mijn eentje eet of met een hele groep vrienden.