Pagina's

maandag 23 juli 2012

Roemenie


Nog 4 nachtjes slapen en dan vertrek ik ’s ochtends om 6.00 uur richting Roemenie. De trein zal dan dertig uur lang mijn thuis zijn; de plek waar ik eet, de plek waar ik slaap en de plek waar ik dromend uit het raam staar. Een reis door Duitsland, langs Wenen en dan s’nachts door naar een stadje in Roemenie.

Ik ga niet naar Roemenie om te genieten van het weer en dagen achter een te zonnebaden aan het zwembad, of om de winkels in Boekarest leeg te kopen. Ik ga er niet heen omdat ik het land zo mooi vind of aan rust toe ben en die daar hoop te vinden. Nee, ik ga naar Roemenie om vrijwilligerswerk te doen en de reis opzich wordt al een avontuur. Twee jaar geleden ging ik van Budapest naar Sofia en kwam ik door Roemenie, wat ik zag waren paard en wagen op het land en primitieve huisjes. Het wordt geen droomvakantie in een prachtig
hotel en dagen aan het strand en zwembad.

Ik zal slapen in een kantoortje en gaan werken in een gaarkeuken; kinderen, Roma- families voeden. Het zal er warm zijn en het wordt hard werken, maar het wordt mooi. Het wordt zo’n mooie ervaring, dat moet gewoon. Ik zal mijn Engels verbeteren en mijn horizon verbreden. Ik zal met kinderen spelen zonder enig speelgoed en communiceren met handen- voeten taal.

Het zal avontuurlijk zijn. Ik in mijn eentje met enkel mijn backpack richting Roemenie, naar een organisatie en plek waar ik twee maanden geleden nog nooit van had gehoord of gezien. Een onbekend land, onbekende mensen en een vreemde taal. Maar ik heb er zin in, het beloofd mooi te worden.

Laat het avontuur maar beginnen!

p.s. Als je wil weten waar ik heen ga en onder welke organisatie, neem dan hier een kijkje : www.phoneo.nl