Pagina's

maandag 23 juli 2012

Het gras van het Noorderplantsoen

foto: weheartit

Het fijne van een lege agenda is dat alles nog open staat. Vandaag had ik zo’n lege pagina in mijn agenda. ’ S Ochtends werd ik wakker door zonnestralen op mijn gezicht en niet veel later wandelde ik in de zon. Ik vind het altijd eventjes wennen, acclimatiseren na weken regen, dus kleed ik me doorgaans veels te warm op de eerste zomerdagen. Eerst gaat de sjaal af, dan het spijkerjasje uit, thuis ontdoe ik me van mijn jurkje en trek een zomers exemplaar aan. Een jurkje dat lang genoeg reikt en wat ik zonder legging of panty kan dragen, slippertjes aan en een zonnebril om het af te maken.

Vriendinnetje Amy kom ik tegen in onze gezamenlijke keuken en we besluiten na de afwas naar het Noorderplantsoen te gaan. Het Noorderplantsoen is een heerlijk park en slechts een paar minuten fietsen vanaf ons huis. Wat onlosmakelijk bij een middagje Noorderplantsoen hoort is een picknick. Zoals altijd beginnen we met het winkelmandje volladen met snoeptomaatjes, druiven en verse sapjes. Verder zouden we de supermarkt niet in moeten gaan want verleidingen zijn altijd groot.

Even later leggen we ons kleedje neer en stallen we naast de gezonde boodschappen ook een verse appeltaart, salmiak knotsen en bugles uit. Even later voegt Jolina hier nog een extra bak druiven en nectarines aan toe.

Ik hecht waarde aan dit soort dagen. Uren gaan voorbij en met het verstrijken van de uren raak ik het tijdsbesef kwijt. Uren liggen en zitten we op een kleedje in de zon. De zon verwarmt onze huid, de druiven en de appeltaart. Ik houd van warme appeltaart, alsof het zojuist uit de oven is gehaald.  Ik zoek naar madeliefjes in het gras om armbandjes te vlechten. Jolina en Amy  klikken het ene mooie plaatje na het andere met de nieuwe Nikon van Amy. Favoriete gespreksonderwerpen zijn de geur van zonnebrand, gesprekken afluisteren in de trein, reizen, studeren in het buitenland. En natuurlijk de liefde, op wat voor manier we bedrogen uitkomen door perfect geromantiseerde films en oppervlakkige romannetjes. Op de achtergrond klinkt gitaarmuziek en ons gelach klinkt zelfs zomers, alsof je de zon in onze lach kan horen.

Meer zon in de dagen en meer dagen in het plantsoen. De zomer zal voortduren.