Pagina's

woensdag 11 juli 2012

dromenverkopen

foto: pinterest.com


‘Wat ben jij mama?’; Jens zit op het aanrecht en hangt vragend om mijn moeders nek. ‘Ik ben jouw mama’ zegt ze lachend en ze drukt een kus op Jens zijn voorhoofd. Ze vult de fluitketel met water. Ik kijk toe terwijl ik mijn ellebogen op het koele graniet van het aanrechtblok druk. ‘Ben ik later ook mama?’ vraagt Jens. Ik ondruk een giechel en zeg verontwaardigd:’ Jij bent een jongetje dus je wordt later net als papa’. Jens giechelt en slaat zijn handjes in elkaar. ‘Wat ben jij later Sanne?’ Jens kijkt me verwachtingsvol aan. ‘Ik word later een dromenverkoper.’

Ik maak me los van het aanrechtblok en open het raam in de keuken. Met behulp van een stoel klauter ik op de vensterbank en ga zitten. Ik sluit mijn ogen en leun zachtjes tegen het kozijn aan. ‘Wat doe je’ vraagt Jens.
Sanne: ‘ Ik droom.’
Jens:‘ Kan ik dat ook?’
Sanne:‘ Ja, sluit je ogen maar.’
Jens:‘wat droom jij?’
Sanne: ‘ dat ik in een zwembad vol spaghetti zwem. Wat droom jij?’
Jens:  ‘ dat papa en mama mij heen en weer schommelen in mijn deken’.
Jens staat op en begint te zingen ‘ toen Jonas in de walvis zat, van je 1, 2, 3.
Marieke komt binnen stormen en ritst haar jas open. ‘ Wat doe je Sanne?’
Sanne: ‘ Ik droom.’
Marieke: ‘ Word je daar gelukkig van?’
Ik antwoord: ‘ in mijn dromen wel.’