Pagina's

donderdag 19 juli 2012

Dolce far niente

foto: weheartit


Sinds dinsdagochtend ben ik ziek, zomaar ineens. S’ochtends word ik wakker met een opgezette keel, een bonkend hoofd en een loopneus. Twee dagen vakantie en ik word ziek, de gezellige, sociale activiteiten worden per direct opgeschoven. Na een paar uur ben ik koningin van het heerlijke, zalige nietsdoen. Ik luister naar het tikken van de regen tegen het raam, doe middagdutjes, sla een voorraad keelsnoepjes en roosvicee in. Ik kijk pipi langkous en Heidi op tv, wat ik even later verruil voor the o.c. en wissel de bank en mijn bed zo nu en dan om. Ik laat de kruidenthee trekken en neem hapjes fruithap van Olvarit, babyhapjes, die glijden zo fijn door je keel. ( ja op mijn 21e heb ik hier nog steeds een zwak voor!)Wanneer ik genoeg krachten heb gespaard waag ik een tripje naar de supermarkt om een lading waterijsjes in te slaan.

Het vervelende van middagdutjes is dat ik s’avonds niet meer de slaap kan vatten. Ik luister naar het ratelende geluid wat mijn keel maakt als ik een diepe zucht slaag. Tegen 4.00 uur voel ik mijn oogleden zwaarder worden. Om 7.30 uur stap ik uit bed en verstuur ik het zoveelste smsje met het bericht dat ik helaas onze afspraak moet afzeggen. Deze keer is het smsje voor Rosie, waar ik die avond mee uit eten zou. Ik baal ontzettend, maar toch weet ik er nog een glimlach uit te persen door de lieve smsje die me overspoelen.

Vriendinnetje Nathalie komt ’ s middags langs op ziekenbezoek. We drinken thee en praten onze stem schor. Zoals altijd wordt eventjes bijkletsen, een paar uur bijkletsen, op die momenten vind ik het heerlijk om de tijd te vergeten. ’S Avonds eet ik soep en zacht brood met huisgenootje/vriendinnetje Amy.  Daarna kijken we : Letters to Julliet en dippen we speculaasjes in de thee.

Als je ziek ben verzacht de wereld om je heen. Ik loop zacht, praat zacht, eet zacht. Eet dingen die als fluweel voor mijn keel aanvoelen en zoals bij verkoudheid hoort alles om mij heen ook een stuk zachte, gedempt.

Ik ben koningin van het zalige, niets doen en vraag me af of ik hier nog steeds heerschappij over heb als ik straks weer beter ben. Voor nu is Pipi Langkous in ieder geval een goede lerares.

Dolce far niente.