Pagina's

donderdag 19 juli 2012

kaasfondue & artisjokken


Vorige week at ik bij mijn zus en dat doen we veels te weinig. Ik denk dat het zeker een jaar was geleden dat ik dineerde met mijn zus. Terwijl we het altijd erg gezellig hebben en we allebei van lekker eten houden.  We hadden zin in een keer wat anders te eten dan de gebruikelijke pasta of risotto. Van te voren had ik goede research gedaan in mijn kookboeken gedaan en besloot ik voor heel lekker eten te gaan, wat makkelijk te bereiden zou zijn.

Als voorgerecht maakte we kaasfondue, normaal vind ik dit nogal veel werk, maar ik heb een super makkelijk alternatief gevonden:
1.     Je koopt een camembert, je hebt ze verpakt in houten doosjes en in plastic.
2.      Wanneer je een camembert in houten doosje hebt gekocht, haal je het plastic van de camembert en plaatst de camembert in de oven ( 180 graden)  ( ik heb het in een pannetje gedaan, maar je kan het ook in een ovenschaal doen)
3.     Na een klein half uurtje haal je de camembert uit de oven, je kunt de camembert nu evt. weer in het houten doosje doen, dat ziet er extra leuk uit.
4.      Zet de camembert op tafel en dippen maar, met lekkers als brood, worteltjes, tomaatjes etc.

Wij hebben tegelijkertijd met de camembert een breekbrood( tomaat/olijf) in de oven gestopt en dit hebben wij erin gedipt, heerlijke combinatie!

Één van mijn favoriete groentes is Artisjok, helaas vind ik bijna nooit iemand die dit ook lekker vindt. Mijn zus is ook een liefhebber van deze groente en we besloten dit als groente bij ons hoofdgerecht te eten ( aardappeltjes in schil en Provençaalse kip). De bereiding van Artisjok gaat als volgt:
1.     Was de artisjok  met water
2.     Kook de artisjok 40 minuten lang in water en voeg wat citroensap toe ( sap van 1 citroen)
3.     Nu leg je de artisjok op een bord en kan je de blaadjes er van af trekken en dip ze in dragonmayonaise of een vinaigrette sausje.

Hmm, dit klinkt aardig als een Frans avondje.
A plus tard!