Pagina's

zondag 30 september 2012

Engelse ontbijtjes


In Engeland woonde ik 4 maanden in een bed and breakfast. Iedere ochtend stond er weer een ontbijtje op mij te wachten, wat verschilde van dag tot dag.
Ik ben geen ontbijtster. Een paar maanden geleden kocht ik een blender zodat ik s’ochtends alleen nog maar yoghurt, fruit en muesli er in hoefde te gooien en mijn ontbijt zo kon opdrinken. Zelfs dat hield ik maar een week vol en kwamen er al snel ochtenden zonder ontbijt.  Zo nu en dan geniet ik echt van een ontbijtje, verzorgd, bereid met liefde of gewoon wanneer ik weer eens wat nieuws probeer.
Wanneer ik vind dat het weer tijd wordt voor nieuwe ontbijtinspiratie denk ik altijd terug aan mijn tijd in Engeland en probeer ik het weer even een tijdje vol te houden om s’ochtends echt te ontbijten.
Lijstje

1.       Crumpets

Dit staat echt hoog op mijn lijstje, dit is zo lekker. Een crumpet zit tussen een pannekoekje en een wafel in, het is lekker zoet en het wordt nog lekkerder als je ze even kort roostert. In Engeland koop je crumpets kant en klaar in de winkel, maar je kan ze ook zelf maken. Heerlijk met een beetje boter, suiker, stroop of jam.

2.       Muffins

Nee dit zijn niet de muffins zoals wij die kennen, met stukjes vanille of chocolade. Dit zijn muffins die meer op kleine broodjes lijken, en dezelfde vorm hebben als een crumpet. Een muffin aten wij vaak met een gebakken ei erop, maar je kan een muffin ook beleggen met zoetigheden.

3.       Bacon sandwich

Speciaal voor mij maakte de Landlady af en toe een bacon sandwich, ze wist dat ik niet gek was op het Full English breakfast, maar de Bacon wel erg lekker vond. Bacon is in Engeland heel wat anders dan het ontbijtspek wat ze hier vaak als bacon rekenen. De Bacon bakte de landlady dan in de oven tot het een beetje knapperig was en dan deed ze het op een broodje.

4.       Full English Breakfast

De eerste ochtend in Lincoln kreeg ik dit voor mijn neus, vroeg in de ochtend. Een hele omschakeling vond ik het om s’ochtends al champignons, tomaat, worstjes en witte bonen in tomatensaus te eten. Soms kwam het zelfs voor dat de landlady s’ochtends vis klaar maakte, kabeljauwfilet en dan bakte ze er aardappel pannenkoekjes bij. Die twee kreeg ik echt met geen mogelijkheid weg vroeg in de ochtend.

Nee, crumpets boven al, dit is echt heerlijk. Hieronder het recept voor jullie: 

Ingrediƫnten:

-          450 gram bloem

-          350 ml warme melk

-          350 ml warm water

-          5 gram gedroogde gist

-          8 gram zout

-          1 theelepel bakpoeder

-          Zonnebloemolie om in te bakken
Meng in een kom de bloem, de melk, het water en de gist. Klop het met een garde tot een glad beslag. Hierna bedek je de kom met folie en zet je het 2 uur op een warme plek zodat het kan rijzen. ( kan ook 3-4 uur)

Vlak voor het bakken meng je het zout en het bakpoeder door het beslag. Voor het bakken heb je een bakring ( of meerdere bakringen) nodig. Deze vet je in met olie, evenals de bakpan. De pan zet je op middelhoog vuur en je doet de bakring in de pan, deze vul je met 2 cm beslag. Als de bovenkant van de crumpet bijna droog is (ong. 5/6 min.) draai je de ring om en bak je de andere kant. De onderkant bak je in ongeveer 2 minuten goudbruin. Klaar! ( oh en je kan ze invriezen)

foto's: weheartit.com