Pagina's

woensdag 4 juli 2012

Thuiskomen

Het achterste stukje van de tuin


Dit is de laatste week dat ik nog aan het studeren ben voor de vakantie. Maandagavond ging ik naar thuis-thuis  om daar te eten. Mijn ouderlijk huis bevind zich op een afstand van 40 minuten met de bus. Met de bus rijd ik langs de dorpjes en wegen die behoren tot de herinneringen van vroeger. Ik zorg er altijd voor dat ik vlak voor etenstijd aankom. Ook dit keer was mijn timing weer perfect, mijn vader staat al heerlijk in de keuken te koken. Na de vraag ‘hoe gaat het met je’, komt altijd de vraag : ‘ wil je nog een aperitiefje voor het eten?’ .  Hier houd ik van, we drinken samen een glaasje port. In de keuken klets ik wat tegen mijn vader aan, later komt mijn moeder er ook bij. Dit zijn momenten die ik koester.

Na een half uurtje zitten we met z’n tienen aan tafel en genieten we van biologische producten uit de tuin, nog iets wat ik koester. Later op de avond ga ik naar buiten en loop ik door de tuin. De lucht voelt heerlijk aan op mijn huid en ik ruik de zomer in iedere hoek van de tuin. Het fruit aan de bomen zit in een groeispurt, kersen, appels, pruimen. De vogels verzorgen mooie achtergrondmuziek bij mijn herinneringen aan vroeger. De zomer leek eindeloos, spelen tussen hooi, stro, gras en alles wat daar tussen zat. Zelf jam en appelsap maken met fruit uit de tuin. Vleermuizen die op zwoele zomeravonden van boom tot boom vlogen, cirkelend boven mijn hoofd. Kampvuurtjes en vers gebakken brood en met Moederdag plukte ik bloemen uit de tuin.

Missing those days.