Pagina's

woensdag 4 juli 2012

cooking!


Goedemorgen zonneschijn! Ben je vandaag op stage? Hoe laat ben je op stage? Ik kom denk ik rond 11/12 uur ga eerst even thuis dingetjes doen : ) En vanaaf lekker samen eten! Leuk!! X
Met dit smsje van S. werd ik gisterochtend om 8.00 uur wakker. De weken van stage zijn voorbij en de vakantie is bijna begonnen. Na een half jaar kwamen S. en ik erachter dat we vele gelijkenissen hebben. Dat we van uitgebreid koken houden en heel erg lekker eten, dat we na het eten een likeurtje waarderen. En dat dit nog maar het begin is van het vinden van een maatje in iemand. Na dat half jaar is stage afgelopen en spreken we voor het eerst af om samen te gaan eten.

Wanneer S. aanbelt staat de ovenchips met balsamico azijn en het water met citroen en munt net op tafel. De bruchetta en Griekse lamsballetjes zitten nog in de oven en ik leg de laatste hand aan de salade waar de balletjes doorheen horen. Het is de eerste keer dat ik kook uit het boek van delicious en ik geniet er echt van.  

Als toetje eten we Griekse yoghurt met geroosterde hazelnoten, een beetje honing en cantaloupe meloen. Ik hou van nieuwe dingen uitproberen, nieuwe dingen koken en de eerste verwachtingsvolle hap. Dat je bij de eerste hap nagaat wat je proeft, dat je nieuwe smaken ontdekt. Dat eten een ontdekkingsreis wordt en dat iedere hap weer anders is.

Op de achtergrond schalt de muziek van de buena vista social club door de speakers. We lachen, genieten en bewegen heupwiegend op de muziek. Ik zie S. genieten van de muziek, van het eten, het is een geslaagde avond. Even later verruilen we mijn huis  voor het meditiraanse Benz, waar we weer even hartelijk als vorige week werden verwelkomt. De keuken is dicht en ze willen over niet al te lange tijd gaan sluiten, maar voor ons maken ze graag een uitzondering. Aan de voorkant van het restaurant genieten we van een Disaronno en de waterpijp met pruimensmaak. We praten over de liefde, hoe grenzen vervagen. Over broederliefde en het belang van genieten, je geluk zoeken in het kleine. Het gesprek eindigt met gemompel over de volgende dag, die in teken staat van een hele dag studeren.