Pagina's

woensdag 27 juni 2012

Restaurant: Benz


Afgelopen jaar heb ik 4 heel bijzondere, mooie mensen leren kennen. Waarvan ik niet had verwacht dat ik zo gesteld op ze zou raken. Deze top collega’s gaan volgend jaar afstuderen en ik ga een top stage jaar lopen, als afsluiting ging we eten bij Benz. Het was niet de eerste keer dat ik ging eten bij Benz, maar iedere keer is weer een hele positieve beleving. Benz is een mediterraan restaurant en gevestigd in het centrum van Groningen, tussen alle uitgaansgelegenheden in. Aan de voorkant valt het restaurant niet heel erg op, maar wanneer je naar binnen wandelt, waan je je in een andere wereld, een sprookje. Je voelt je voor een paar seconden Yasmin uit Aladin, waarnaar je uit je droom wordt geholpen door de glimlach van de alleraardigste gastvrouw en tevens eigenaresse. Overal om je heen zie je kleuren in de tinten goud en turkoois. Met een glimlach wordt je naar een bedoeïenen tent geleid, waar je op zachte kussens plaatsneemt achter reusachtige salontafels. De muren zijn bekleed met gekleurde doeken en tierelantijntjes.  Je komt werkelijk nergens in Groningen zulke vriendelijke, goedlachse bediening tegen als in Benz. Een collega van mij houdt nogal van grapjes maken en die worden hier goed ontvangen.

Na tien minuten staan onze uitgekozen voorgerechten op tafel. We beginnen met pitabrood en hummus, koude mezze en warme mezze. Mezze is een soort van tapas, allerlei kleine hapjes dus. In kleermakerszit genieten we van turkse worst, olijven, falafel, tzatziki, tapenade en andere heerlijkheden. Ook bestellen we een fles droge, witte huiswijn, die prima te drinken is. Na de voorgerechten beginnen we aan het hoofdgerecht; couscous salade, kip en rundvlees op een spiesje en een soort kruimige hamburger, aangevuld met frietjes. Voor het voorgerecht ( het pitabrood met hummus) en het hoofdgerecht betalen we maar tien euro op vertoon van onze studentenkaart. Dit is echt een restaurant naar mijn hart. Ook vegetarisch eten is hier een feestje, mijn vegetarische collega geniet van een bord vol falafel en gevulde paprika, hmm.
Als we uit gegeten zijn gaan we naar een andere tent in het restaurant en zitten we op lage bankjes. Hier genieten we van verse munt thee en delen we een waterpijp. Om het goed af te sluiten delen we een stuk chocoladetaart en proosten we met ouzo.

Ik vind het zo jammer dat ik geen foto’s heb gemaakt van het restaurant, het eten en de drankjes. Want het zag er zo lekker en goed verzorgd uit. Het was echt een heerlijke avond om met een glimlach op mijn gezicht naar terug te kijken. Het gezelschap was fijn, het eten goed, prima wijn en fantastische bediening.
Voor de prijs, hartelijkheid en het eten zou ik hier wel iedere week willen eten. Alleen al om na zo’n avondje met een glimlach op mijn gezicht terug naar huis te lopen.
En morgen staat mij een heerlijk dagje shoppen in Zaandam te wachten, maar nu eerst slapen en nog even mijmeren over mijn dierbare collega’s. Wat zal ik ze volgend jaar missen!